اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با حاجى سلیمى / سرمایه گذاران خارجی به دنبال بازار پوشاک ایران

سرمایه گذاران خارجی به دنبال بازار پوشاک ایران هستند

در کشورهای پیشرفته دنیا از اواخر دهه ۱۹۷۰ به موضوع کارآفرینی توجه جدی شده و حتی بسیاری از کشورهای درحال توسعه هم از اواخر دهه ۱۹۸۰ این موضوع را مورد توجه قرار داده اند، در کشور ما تا شروع اجرای برنامه سوم توسعه، توجه چندانی به کارآفرینی نشده بود، به طوری که حتی در محافل علمی و دانشگاهی نیز به جز موارد بسیار نادر، فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته بود. مشکل بیکاری و پیش بینی حادتر شدن آن در دهه ۱۳۸۰ موجب شد که در زمان تدوین برنامه سوم توسعه، موضوع توسعه کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

آموزش کارآفرینی، امروزه در کشورهای صنعتی و فراصنعتی بخش قابل توجهی از برنامه های آموزشی دانشگاه ها را به خود اختصاص داده است. در ایالات متحده، بیش از ۵۰ دانشگاه، آلمان ۴۲ دانشگاه، سوئد ۸ دانشگاه، ایتالیا ۵ دانشگاه، فنلاند ۶ دانشگاه، اتریش ۷ دانشگاه، مالزی ۴ دانشگاه، مجارستان ۷ و در تایوان و بنگلادش و اندونزی حداقل ۲ دانشگاه، کارآفرینی را تدریس می کنند. در ایران نیز طی دو سال اخیر، حدود ۱۲ مرکز کارآفرینی، کار خود را در دانشگاه های کشور آغاز کرده اند که این مراکز مسئول تحقیق و آموزش را بر عهده دارند، اما متاسفانه اقشار تحصیل کرده جامعه و عده زیادی از مسئولان برداشت و تلقی غلط از کارآفرینی دارند، زیرا این واژه که ترجمه اغوا کننده ای از کلمه Entrepreneurship است را به معنی ایجاد کار یا اشتغال زایی می دانند.

در حالی که کارآفرینی دارای مفهومی وسیع تر و با ارزش تر از برداشت فوق از این کلمه است. این برداشت ناصحیح از کارآفرینی و همچنین تورم نیروی انسانی بیکار در جامعه (به خصوص در بین دانش آموختگان دانشگاهی )، موجب شده بسیاری از سیاست ها و برنامه هایی که برای توسعه آن تدوین شده صرفاً جنبه اشتغال آفرینی برای آن در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسکانیوز، طی هفته گذشته محمدرضا حاجى سلیمى به عنوان یکی از برترین کارآفرین های استان تهران انتخاب شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حاجى سلیمى حدود ۳۵ سال است که در حرفه تولید پوشاک و کارآفرینی فعالیت دارد، او ابتدا از تک فروشی کارش را شروع کرد و بعدها با پشتکار و تلاش توانست به تولید و عرضه عمده در استان تهران مشغول شود. حاجى سلیمى امروز یکی از موفق ترین کارآفرین های استان تهران معرفی شده به همین دلیل برای بررسی دلایل موفقیت و دغدغه های کاری دیگر تولیدکنندگان با او به گفتگو پرداختیم که به شرح زیر است:

آقای حاجی سلیمی، شما به عنوان یکی از برترین کارآفرینان استان تهران انتخاب شدید، با توجه به اینکه تولید کننده هستید رقابت تولیدات داخلی با خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کالاهای ایران این توانایی را دارند که با کالاها و برندهای خارجی رقابت کنند، اما در چند سال اخیر و در فضای تحریم فاصله تجربه و علم زیاد شد و تولیدات ملی کاهش یافت و از آن طرف واردات کالاهای خارجی روز به روز بیشتر شد ضمن اینکه اکثر کسانی که به دنبال واردات کالاهای خارجی رفتند ابتدا خودشان تولیدکنندگان داخلی بودند برای همین تولید ملی را رها و سرمایه خودشان را در بخش واردات متمرکز کردند در حالیکه اگر مسیر گذشته خودشان را ادامه و علم روز را توسعه می دادند این چنین نمی شد.

در کشورهای اروپایی رشته هایی برای تقویت ملی تولید کشورشان وجود دارد یعنی با توجه به علم و دانش به بحث تولید می پردازند، اما متأسفانه در ایران این شرایط وجود ندارد. نباید فراموش کرد که از نظر کمیت و تعداد کشورهای اروپایی نمی توانند با کشورمان رقابت کنند، اما از نظر کیفیت تا حدودی توانستند از ایران پیشی بگیرند.

به دوران تحریم اشاره کردید، شما آینده تولید داخلی را بعد از توافق هسته ای و لغو کامل تحریم ها چطور ارزیابی می کنید؟

جاذبه های بسیار زیادی در بازار پوشاک ایران وجود دارد ضمن اینکه مردم ایران از نظر پوشاک مصرف کننده خوبی هستند و اگر قدرت خرید داشته باشند میزان خرید مردم بسیار بالاست برای همین کشورهای اروپایی و تولیدکنندگان خارجی نسبت به این قضیه آگاهی کامل را دارند. متأسفانه سرمایه گذاری در بازار پوشاک ایران فقط به قسمت فروش اختصاص داده شده است تا در بحث تولید به همین دلیل دولت باید در این زمینه سیاست گذاری درستی انجام دهد، زیرا سرمایه گذاران خارجی کاری به بخش تولیدکشور واردکننده ندارند.

قرار است تعرفه واردات به نصف کاهش یابد تا راه ورود کالاهای خارجی به کشور هموارتر شود، زیرا سیاست گذاران معتقدند که تاجر و سرمایه گذاران خارجی نمی توانند در ایران از شرایط مساوی و برابر برخوردار باشند در حالیکه این موضوع باعث می شود تا تولیدکنندگان داخلی تولید را رها کنند، اما نباید فراموش کرد که سرمایه گذاران خارجی بیشتر در قسمت فروش فعالیت می کنند تا تولید. زیرا سود آن ها در فروش است بدین معنا که با تعرفه پایین اجناس خود را وارد و به بازار فروش عرضه می کنند و متأسفانه تولیدکننده مجبور به سه اقدام می شود؛ ۱) تولید را رها کند ۲) عرضه را بیشتر کند ۳) اجناس با کیفیت تری تولید کند.

چه تمهیداتی برای این مشکل وجود دارد؟

به نظر من دولت باید سرمایه گذار خارجی را در قسمت تولیدمشارکت دهد نه فروش. زیرا این اقدام تأثیرگذاری بهتری روی رشد اقتصادی و تولید کشور دارد و اگر این اتفاق رخ ندهد اثرات جبران ناپذیری برای تولیدات داخلی به وجود می آید. در زمان هشت سال دفاع مقدس تولیدکنندگان داخلی این تجربه را سپری کردند بدین معنا که کالاهای اروپایی به هیچ عنوان وارد نمی شد، اما در مقابل تولیدکنندگان داخلی توانستند تولیدات خود را در قسمت عرضه و فروش پوشاک به کل کشور هدایت و مدیریت کنند.

آیا انتخاب شما به عنوان برترین کارآفرین امتیازی برای خود و دیگر کارآفرینان داشته است؟

من یکی از برترین کارآفرینان استان تهران انتخاب شدم، اما متأسفانه این موضوع هیچ امتیازی برای کارآفرینان برتر ندارد و با یک لوح تقدیر و… خلاصه می شود به طوری که نه تنها به ما گفته نشد که چه مشکلاتی دارید تا مشکلاتتان را برطرف کنیم بلکه هیچ امکاناتی را هم در اختیار ما قرار نداده اند. من به عنوان یک کارآفرین چنین امتیازات خاصی که مورد نظر شماست را به چشم ندیده ام.

بزرگترین دغدغه و مشکل کارآفرینان و تولیدکنندگان داخلی چیست؟

بزرگترین مشکل تولیدکنندگان ایرانی بحث فروش کالاست باید تولید و عرضه با میزان تقاضا هم خوانی و مدیریت شده باشد به طورمثال من به عنوان یک کارآفرین و تولیدکننده باید بدانم که در طول روز تا چه میزان کالا تولید کنم. متاسفانه اکثر تولیدکنندگان نمی توانند با برنامه گام بردارند یعنی به طور ناگهانی شخصی یا اشخاصی همان کالا یا کالای مشابه آن را وارد می کنند برای همین این موضوع نظم بازار را بر هم می زند و تمام آوار بر سر تولیدکنندگان ایران خراب می شود و از آن طرف مردم تولیدات داخلی را پس می زنند. بنابراین عدم فروش، عدم نقدینگی به وجود می آید و نداشتن بودجه برای تأمین حق و حقوق کارگران و در ادامه مسائلی مانند اخراج و شکایت و… پیش خواهد آمد. من در طول این ۳۵ سال همه نوع بازاری را تجربه کرده ام در این دو سال رکود درکشور و بازار حاکم شده و متاسفانه کار و فعالیت های تجاری و تولیدی درکشور تحرک ندارد. اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان از جمله خود من با انبوه کالاهای فروخته نشده مواجه هستیم اما باید به این نکته اشاره کنم که در این دو سال هیچ تورمی حتی ۱ درصد هم در خصوص پوشاک شاهد نبودیم یعنی تورم نه کاهش پیدا کرده و نه افزایش. برای همین می گویم بازار دچار رکود شده است.

آیا کالاهای داخلی قابلیت صادرات را دارند؟

در حال حاضر صادرات کالاهای ایرانی مانند پوشاک به کشورهای دیگر منطقی نیست. زیرا تمام کشورهای خارجی به دنبال بازار ایران هستند ضمن اینکه ما با دیگر کشورها برای صادرات کالا قابل رقابت از نظر برند و…. نیستیم. امیدوارم بخش واردات به کشور مدیریت و حساب شده باشد. بعد از ۸ سال دفاع مقدس، نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه خودروی پراید وارد کشور شد و بعدها خط تولید این خودرو را در ایران راه انداختند و الان مشاهده می کنید که اکثر ایرانی ها از این اتومبیل استفاده می کنند به نظر من نباید ایران کشور مصرف کننده باشد.

بسیاری از جوانان علاقمند هستند تا وارد بازار تولید و کار شوند شما در پایان چه توصیه ای برای این افراد دارید؟

من به جوانانی که می خواهند وارد تولید شوند توصیه می کنم عجله نداشته باشند. زیرا اگر بخواهیم گذشته من را تا زمان حال مقایسه کنید متوجه می شوید که تمام مراحل کاری من قدم به قدم و یکی پس از دیگری بوده است. کار تولید هر چند هم که سخت باشد خیر و برکت دارد.

*منبع: ایسکانیوز

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×