اخبار نساجی

نقش عربستان سعودی و قطر در تحولات یمن

 

نقش عربستان سعودی و قطر در تحولات یمن

 

نگرانی های دیکتاتورهای عربی از سرایت موج بیداری اسلامی به کشورهایشان موضوعی نیست که بتوان آنرا کتمان کرد در همین راستا بی تردید نباید از نقش اساسی حاکمان سعودی و قطر در تحولات بحرین و یمن چشم پوشی کرد.

نگرانی های دیکتاتورهای عربی از سرایت موج بیداری اسلامی به کشورهایشان موضوعی نیست که بتوان آنرا کتمان کرد در همین راستا بی تردید نباید از نقش اساسی حاکمان سعودی و قطر در تحولات بحرین و یمن چشم پوشی کرد.

به گزارش سرویس سیاسی بی باک، در همین راستا سعدالله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه درباره انتخابات اخیر یمن و اقدامات مداخلانه جویانه کشورهایی چون عربستان سعودی و قطر در این کشور توضیحاتی ارائه داده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این کارشناس سیاسی گفت: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در یمن خارج از موعد و چارچوب‌های زمانی مقرر، نشان دهنده اعتراف نظام حاکم بود که علی‌عبدالله صالح و رژیم وی دیگر در میان مردم مشروعیت ندارند.

وی ادامه داد: برگزاری این انتخابات تلاشی برای مشروعیت‌زایی به رژیم صالح بود و بر همین اساس علی‌عبدالله صالح در روز تحلیف عبد ربه منصور هادی، معاون پیشین صالح از آمریکا به صنعا آمد، اما میزان مشارکت مردم یمن در این انتخابات بسیار کم بود و شامل درصد اندکی از مردم قبیله‌ها یعنی قبیله حاکم می‌شد که این موضوع نشان می‌داد بازی انتخاباتی صالح نتوانست پاسخ لازم را به دست آورد و عملا مشروعیت‌خواهی که آنها دنبال می‌کردند انجام نشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: به نظر می‌آید رژیم علی‌عبدالله صالح از ابتدا می‌دانست که مشارکت مردم در انتخابات بسیار اندک خواهد بود و رژیم صالح به دنبال مشروعیت داخلی به معنای واقعی نیست؛ بلکه می‌خواهد نمادسازی انجام دهد و بتواند ادعا کند که رییس‌جمهور فعلی از سیستم انتخاباتی به جای اعمال حاکمیتی به قدرت رسیده است.

زارعی با اشاره به دخالت برخی از کشورهای همجوار در تحولات یمن افزود: در واقع از ابتدای تحولات یمن، دولت‌هایی مانند عربستان به شدت از سرایت تحولات نگران بودند و این نگرانی از اینجا ناشی می‌شود که یمن از طریق استان‌های زیدی و اسماعیل‌نشین به عربستان متصل شده و استان‌های منطقه حجاز نیز از نظر مذهبی پیرو مذهب مالکی بوده و با سیستم حنبلی متفاوت است. سرایت تحولات یمن به منطقه حجاز و سه استان جنوبی می‌تواند برای دولت عربستان نگرانی‌هایی به همراه داشته باشد.

وی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: عربستان با پوشش شورای همکاری خلیج‌فارس طرحی برای حفظ رژیم علی‌عبدالله صالح با یکسری جابجایی‌های مختصر ارائه کرده است و اقدام شورای همکاری خلیج‌فارس تاکنون اگرچه توانسته معاون پیشین صالح را به عنوان جایگزین در ریاست‌جمهوری بنشاند، اما از آنجایی که از دامنه اعتراضات مردم کاسته نشده است در نهایت منصور عبدربه نمی‌تواند بر یمن حکومت کند و مردم یمن به طور حتم در آینده بر خود حاکم خواهند شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه دعوای مردم یمن با رژیم علی‌عبدالله صالح دعوای شخصی نیست، گفت: این دعوا بر اساس حکومت بوده و مردم خواستار یک نظام سیاسی مردم‌سالاری بوده؛ به گونه‌ای که مردم یمن در حاکمیت تاثیر داشته باشند و کشور بر اساس مصالح ملی و فرهنگ بومی به صورت مستقل و بدون وابستگی به آمریکا و عربستان اداره شود. این خواسته‌ای نیست که معاون پیشین صالح بتواند آن را محقق کند و مردم انقلاب خود را پیگیری خواهند کرد تا به نتیجه‌ای برسند.

وی با اشاره به مداخله کشورهای غربی در تحولات یمن گفت: اروپا و آمریکا مدیریت مسائل یمن را به عربستان و قطر سپرده‌اند و خودشان از دور و غیرمستقیم بر این پرونده نظارت می‌کنند؛ زیرا که مردم یمن حساسیت‌های ضدآمریکایی دارند و ورود غرب می‌تواند خشم آنها را برانگیخته و شعله‌ورتر کند و به همین دلیل عربستان و قطر نقش نیابتی را برای خاموش کردن انقلاب یمن بازی می‌کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×